
|
Indicator
Parel
Wijzer
Criteria voor
interculturele leermiddelen
©Parel, Utrecht 2000
|
Hoofdgedachte
In een goed intercultureel leermiddel wordt duidelijk en positief aandacht
geschonken aan de etnisch-culturele diversiteit van onze samenleving.
Dit gebeurt wat betreft schaal van de samenleving, inhoud en vorm van het
leermiddel en het daarbij gehanteerde perspectief.
Criteria
Deze hoofdgedachte is hieronder uitgewerkt in criteria die kunnen worden
gehanteerd bij het samenstellen en het beoordelen van een leermiddel.
Deze criteria kunnen niet los van elkaar worden gezien.
- 1 Schaal van de
samenleving
- Wat
betreft inhoud, vorm en perspectief (zie hieronder)
past het leermiddel
- 1a
bij de huidige samenleving van de eigen
school.
- 1b
bij de huidige Nederlandse samenleving.
- 1c
bij de huidige mondiale samenleving
- 2 Inhoud
- 2a Er
zijn aansprekende onderwerpen voor jongens en meisjes
met diverse etnisch-culturele achtergrond.
- 2b
Aspecten van de etnische en culturele diversiteit
worden evenwichtig en zo objectief mogelijk belicht;
stereotypen en vooroordelen worden
vermeden.
- 2c
Het begrip "ras", met betrekking tot mensen, wordt
uitsluitend gebruikt in verband met racisme en
discriminatie.
- 2d
Racisme wordt afgewezen. Aandacht wordt besteed aan de
dynamiek van racisme in relatie tot machtsverhoudingen
en het verzet tegen racisme.
- 2e
Bijdragen vanuit diverse culturen aan het betreffende
vak zijn in het leermiddel te vinden en worden als
zodanig aan de orde gesteld.
- 3 Vorm
- 3a In
taalgebruik wordt ook rekening gehouden met leerlingen
voor wie Nederlands niet de eerste taal
is.
- 3b
Docenten en leerlingen worden wat betreft
werkvormkeuze en te beoefenen vaardigheden aangezet
tot interculturele communicatie.
- 3c
Personen uit minderheidsgroepen en niet-westerse
landen worden als individuen behandeld. Ze zijn zelf
aan het woord en in beeld (in teksten en
afbeeldingen).
- 4 Perspectief
- 4a
Het gebruik van "wij" tegenover "zij" wordt
vermeden.
- 4b
Diverse perspectieven, zoals "zwart" en "wit",
"autochtoon" en allochtoon", "noord" en "zuid" en
"man" en "vrouw" komen evenredig aan bod.
top
of page
|