De Parel-HelpDesk

Bij de HelpDesk van Parel kunt u terecht voor informatie en deskundig advies op maat. Bijvoorbeeld: u bent docent en u wilt hulp bij het beoordelen van nieuw materiaal, of u bent auteur van schoolboeken en u wilt schrijven vanuit intercultureel perspectief.

Met tips, concrete voorbeelden en inspirerende ideeën helpen wij u daar graag bij.

Met de Parelwijzer kunt u ook zelf leermiddelen beoordelen op interculturele kwaliteit.


postadres

Postbus 700

2100 AS Heemstede


Het documentatiecentrum

In het documentatiecentrum van Parel vindt u leermiddelen en vakliteratuur. Het documentatiecentrum is op afspraak te bezoeken.


Workshops

Parel verzorgt ook workshops voor docenten, auteurs, uitgevers en andere belanghebbenden. Bekijk de workshoppagina op deze site.


Landelijk Adviescentrum voor Interculturele Leermiddelen Parel..

  • Adviseert bij de ontwikkeling van leermiddelen die passen in een multiculturele samenleving. Ook adviseert Parel de overheid bij de ontwikkeling van nieuwe kerndoelen en eindtermen.
  • Publiceert brochures en modules voor het onderwijs.
  • Documenteert publicaties op het gebied van interculturele leermiddelen.
  • Organiseert workshops voor docenten, uitgevers, schrijvers van educatieve materialen en redacteuren.
  • Onderzoekt nieuwe ontwikkelingen op het gebied van interculturele leermiddelen.
  • Stimuleert de opzet van adviescentra voor interculturele leermiddelen in andere Europese landen.
  • Registreert meldingen van racisme, stereotypen en vooroordelen in leermiddelen
  • Organiseert workshops voor docenten, uitgevers, schrijvers van educatieve materialen en redacteuren


Steeds meer leermethoden bieden inspirerende voorbeelden voor intercultureel onderwijs

Op deze pagina geven wij vier voorbeelden, voor de vakken wiskunde, scheikunde, geschiedenis en begrijpend lezen

Geschiedenis

 

 

 

 

Bron: "Intercultureel leren in het Studiehuis: tweede-fase experimenten met het onderwijspakket Indisch in Nederland", Geschiedenis in de klas, Nr. 49, 1997

 

Wendy en Kenneth zijn leerlingen van 4-atheneum. Na het zien van de film 'Helemaal opnieuw beginnen' vertellen ze het volgende:

Wendy: "Ik herken me in de film. Toen ik zes was, ben ik met mijn ouders uit Suriname gekomen en ik wel toch wel weten waarom we daar weg zijn gegaan. Net zoals in de film wordt gezegd, je wilt toch wel weten wat je wortels zijn."
Kenneth: "Mijn ouders komen uit Suriname en ik ben hier geboren. Ik voel me vooral Chinees, maar ik spreek geen Chinees. ik denk dat ik wel een stukje Nederlandser ben dan Wendy. Ik denk dat dat komt doordat ik in een wijk met weinig allochtonen woon. En ik heb een Nederlandse tante, waardoor mijn ouders zagen hoe Nederlanders zijn, en mij geleerd hebben daarmee om te gaan."
Wendy: "Met mijn klasgenoten ga ik gewoon om, maar ik heb alleen Chinese vrienden, waarmee ik Chinees praat en waarbij ik me ook echt helemaal Chinees voel."

 


 

Wiskunde

Een doordenkertje voor wiskunde: een magisch vierkant invullen volgens een van de methoden van Muhammad ibn Muhammad, 18de-eeuws Nigeriaans wiskundige en astroloog. 

Magische vierkanten speelden een rol in allerlei regio's: China, Japan, India, Europa, West-Afrika, het Arabische rijk en de joodse cultuur.

 

Bron: "Wiskunde Wereldwijd", KPC 1994


 

Begrijpend lezen

 Een menggedicht met tweetalige woordenlijst. Leerlingen kunnen samen vertalen en een nieuw couplet maken.

Oma's hebben veel wijsheid

a sabie sanie foe fosting

Als je wilt weten van vroeger

go aksie joe grandma dan

je auma ze helpt nanga borie

auma sabie alla sanie

ze houdt van alla pieking

 

Bron: "Oma laat jou niet in de steek: Begrijpend lezen in de meertalige klas", Amsterdam, ABC


 
 
Scheikunde
  • Welke methodes hebben de Europese planters toegepast om hun pachters te dwingen tot de verbouw van indigo?

 

  • De verbouw van indigo in India kwam aan het eind van de 19de eeuw onder druk te staan. Noem twee oorzaken hiervoor.

 

  • Welke wetenschappelijke ontdekkingen hebben geleid tot meer inzicht in de structuur van de kleurstofmoleculen?

 

 

De methode Chemie in intercultureel perspectief (KPC 1993) behandelt de kleurstof indigo. Leerlingen krijgen tevens historische en economische informatie. Hierboven een greep uit de opdrachten over deze stof.
 

 


(top of page)