|
|
|
200 Jaar
Australië, 200 jaar diskriminatie van
Aboriginals.
Ineke Mok & Peter Q.
Reinsch 1988 (16
pag.) Kritisch
kommentaar n.a.v. brochures uitgegeven
doorMeulenhoff in opdracht van het Ministerie van
O&W.
In 1788 landden de eerste
Engelse kolonisten op de kust van Australië.
Als bijdrage aan dit jubileum heeft
Meulenhoff-Edinfo in opdracht van het Ministerie
van O&W lesmateriaal over dit werelddeel
vervaardigd, bestemd voor de vakken aardrijkskunde,
geschiedenis en biologie voor het basis-
envoortgezet onderwijs. Mok en Reinsch hebben dit
lesmateriaal geanalyseerd op het geschetste beeld
van multi-etnische samenlevingen. Publicatie nr.
2
|
|
Zwarte mensen,
witte aardrijkskunde.
Een beoordeling van de
methode Geografisch Milieu. Teun A. van Dijk
1988 (29 pag.) Beoordeling van de
aardrijkskunde-methode Geografisch Milieu voor het
voortgezet onderwijs. In deze publicatie gaat de
auteur in op de kenmerkende manier waarop het
traditionele aardrijkskunde-boek schrijft over
mensen en volkeren in of uit de Derde Wereld.
Tevens wordt de problematiek van de behandeling van
'andere' volken in aardrijkskunde-methoden in het
algemeen behandeld. Publicatie nr. 3
|
|
Herziening
'Geschiedenis in onderwerp en
opdracht'.
Een gemiste kans. Rieke
Evegroen & Dries van der Vlerk 1989 (8
pag.) Kritisch kommentaar bij 'Geschiedenis in
onderwerp en opdracht' voor de basisschool,
uitgeverij Meulenhoff Educatief. Mensen afkomstig
uit diverse streken van de wereld kunnen van
elkaars verleden leren en kunnen helpen beperkte
'vaderlandse' geschiedenis-concepten te doorbreken.
In deze publicatie wordt nagegaan in hoeverre
Meulenhoff Educatief deze kans heeft aangegrepen
bij de herziene versie van 'Geschiedenis in
onderwerp en opdracht'. Publicatie nr. 4
|
|
Toegang alleen voor
witte leerlingen.
Kritisch kommentaar bij
'Toegang' 1 en 2, voor het LBO/IBO, Joke Madsen
1989 (6 pag.). uitgeverij Wolters Noordhoff. In
deze maatschappijleer-methode is naar een compromis
gezocht tussen de leefwereld van LBO/IBO-leerlingen
en de vakinhoud van het vak maatschappijleer. Ook
in een methode die op een dergelijk eenvoudige
wijze de gecompliceerde maatschappelijke
werkelijkheid tracht weer te geven, zou het
mogelijk moeten zijn om rekening te houden met het
bestaan van een multi-etnische samenleving.
Publicatie nr. 5
|
|
De nieuwe versies
van 'Waar Mensen Wonen',
Aardrijkskunde volgens een
oud recept. Peter Q. Reinsch 1989 (9 pag.)
Beoordeling van de nieuwe versies van de
aardrijkskundemethode voor het basisonderwijs 'Waar
Mensen Wonen'. Daarbij is gekeken naar de manier
waarop het geschetste wereldbeeld recht doet aan de
multi-etnische werkelijkheid. Tevens wordt er
gekeken naar de wijze waarop multi-etnisch
Nederland weerspiegeld wordt en Derde Wereld-landen
en -volken voorgesteld worden. Publicatie nr. 6
|
|
'Nieuwkomers' in de
maatschappijleer.
Een beoordeling van Dossier
Sociale en Politieke Vorming. Teun A. van Dijk
1990 (10 pag.). Deze methode behandelt
belangrijke thema's uit de sociale en politieke
wetenschappen. De keuze van de hoofdthema's laat
zien dat de politieke component in dit boek de
belangrijkste aandacht krijgt. Deze beoordeling
gaat in op de manier waarop in deze methode over
immigratie en minderheden geschreven wordt, en
plaatst een kanttekening bij het hoofdstuk over de
relaties tussen 'Noord' en 'Zuid' in de wereld.
Publicatie nr. 9
|
|
Wiens
geschiedenis?'
Over het multi-etnisch
gehalte van een nieuwe generatie
geschiedenis-methoden voor de basisschool. Dries
J. van der Vlerk 1991 (18 pag.) In deze
publicatie wordt onderzocht in hoeverre de
allernieuwste geschiedenis-methoden de
multi-etnische samenleving serieus nemen. Tevens
worden er suggesties gegeven voor een kritisch
gebruik van deze methoden. Tenslotte een
uitgebreide literatuurlijst voor aanvullend
materiaal. Besproken methoden: Op zoek naar
vroeger, Bij de tijd, Spoorzoeken in de tijd en de
nieuwe versie van Geschiedenis in onderwerp en
opdracht. Publicatie nr. 10
|
|
Een
anti-racistische lezing van het WRR-rapport
'Allochtonenbeleid'.
Peter Q. Reinsch 1990
(9 pag.) Een reactie op het rapport
'Allochtonenbeleid' van de Wetenschappelijke Raad
voor het Regeringsbeleid (WRR). In dit WRR-rapport
wordt het multi-culturele ideaal losgelaten. PAREL
uit haar bezorgdheid over de wijze waarop in het
WRR-Rapport de 'bijdragen' van 'allochtonen' aan de
Nederlandse maatschappij worden voorgesteld.
Publicatie nr. 11
|
|
Anti-racisme en
schoolboeken,
een evaluatie van
aardrijkskunde en geschiedenis in het voortgezet
onderwijs. Ineke Mok 1990 (378 pag.) Dit
rapport maakt deel uit van een langlopend
onderzoeksproject naar de wijze waarop schoolboeken
voor aardrijkskunde en geschiedenis voor het
voortgezet onderwijs de doelstellingen van een
anti-racistisch onderwijsbeleid ondersteunen. Het
onderzoek bestaat in hoofdzaak uit een kritische
analyse van passages in schoolboeken over etnische
groepen in Nederland en over de Derde Wereld.
Publicatie nr. 12
|
|
Het wonder van
Frieswijck, een geschenk voor alle
kinderen?
Kanttekeningen bij het
kinderboekenweekgeschenk 1991. Ineke Mok
1991 i.s.m. Mildred de Baas, Rieke Evegroen en
Carmelita Serkei (9 pag.) Kritisch commentaar op
het kinderboekenweekgeschenk 1991, 'Het wonder van
Frieswijck' van Thea Beckman. Deze publicatie is
aangevuld met kranteknipsels en ingezonden brieven
en bevat een korte literatuurlijst over de invloed
van jeugdliteratuur op beeldvorming bij kinderen.
Deze publicatie kan een ondersteuning bieden bij de
vraag in hoeverre een bepaald leesboek geschikt is
binnen een multi- etnische samenleving.
Publicatie nr. 13
|
|
"...en hij noemde
hen Indianen..." Deel 1.
Beelden van Indianen in
geschiedenisboeken voor het basisonderwijs.
Ineke Mok 1992 (31 pag.) ISBN 90-74467-01-6.
Handreiking bij het ontwikkelen en versterken van
een kritische kijk op de huidige beeldvorming over
Indianen in geschiedenisboeken en in enkele
aardrijkskunde-boeken voor het basisonderwijs.
Besproken geschiedenis-methoden: Bij de Tijd, De
Tijd zal het leren, Geschiedenis in Onderwerp en
Opdracht, Op zoek naar vroeger en Spoorzoeken in de
tijd. Besproken aardrijkskunde-methoden: Een Wereld
van Verschil, Verken je Wereld en Waarom Daar?
Publicatie nr. 14
|
|
"...en hij noemde
hen Indianen..." Deel 2.
Beelden van Indianen in
geschiedenisboeken voor het voortgezet onderwijs.
Ineke Mok 1992 (27 pag.) ISBN 90-74467-02-4.
Handreiking bij het ontwikkelen en versterken van
een kritische kijk op de huidige beeldvorming over
Indianen in geschiedenisboeken voor het voortgezet
onderwijs. Besproken methoden: Kijk op de Tijd,
Verleden Tijd?, Levende Geschiedenis, Andere
Tijden, Sprekend Verleden en Vragen aan de
Geschiedenis. Publicatie nr. 15
|
|
"...en hij noemde
hen Indianen..." Deel 3.
Beelden van Indianen in
jeugdliteratuur. Marian van 't Hoff 1992 (34
pag.) ISBN 90-74467-03-2. Handreiking bij het
ontwikkelen en versterken van een kritische kijk op
de huidige beeldvorming over Indianen in fictionele
en non-fictionele jeugdboeken. De besproken boeken
kunnen als aanvulling op het lesmateriaal gebruikt
worden, en zijn geschikt voor leerlingen van de
basisschool en voor de eerste klassen van het
voortgezet onderwijs. Deze publicatie bevat net als
de eerste twee delen een lijst met aanbevolen
literatuur. Publicatie nr. 16
|
|
Op zoek naar een
multi-etnisch perspectief,
analyse van een viertal
nieuwe aardrijkskunde-methodes. Ineke Mok &
Peter Q. Reinsch 1993 (24 pag.).
Evaluatierapport van nieuwe/herziene
aardrijkskundemethodes voor het basisonderwijs. De
auteurs richten zich op twee thema's, namelijk op
het beeld van Nederland als multi-etnische
samenleving en op de voorstelling van de verhouding
Noord-Zuid. Besproken methodes: Geobas, Verken je
wereld, Een wereld van verschil en Waarom Daar?
Publicatie nr. 17
|
|
Beeldvorming, de
Derde Wereld en het milieu: een
alternatief.
Didactische mogelijkheden
voor een positieve benadering. Jonneke de Jong
1995 (26 pag.) Uit het onderzoek van R.
Duiveman en J. de Jong naar het beeld van
scholieren ten aanzien van de Derde Wereld en het
milieu, bleek een overwegend negatief beeld. In
deze publicatie worden de belangrijkste resultaten
ten aanzien van de Derde Wereld uiteengezet. De
didactische ideeën kunnen een aanzet zijn tot
een positievere benadering van de Derde Wereld.
Publicatie nr. 18
|
|
Interculturele
notities bij de eerste concepten voor de Tweede
Fase Voortgezet Onderwijs.
Ineke Mok 1995 (9
pag.) In dit rapport worden in grote lijnen de
interculturele tekortkomingen in de concepten voor
de Tweede Fase Voortgezet Onderwijs aangegeven.
Opnieuw blijft de vraag tot wiens vakgebied
onderwerpen als racisme, stereotyperingen en
sociale categorisatie uiteindelijk behoren. Een
duidelijker standpunt over doelstellingen van
intercultureel onderwijs in relatie tot de
eindtermen van de diverse vakgebieden, is
wenselijk, opdat intercultureel onderwijs niet
afhankelijk wordt van de interesse, de tijd en
vindingrijkheid van auteurs en de individuele
docent. Publicatie nr. 19
|
|
Interculturele
Notities bij het Concept Herziene Kerndoelen
Basisonderwijs drs. T.F.
van der Geugten 1997 (11 pag.) In opdracht van
de Projectgroep Intercultureel Onderwijs
(ministerie OCenW), heeft de auteur kanttekeningen
geplaatst bij het Concept Herziene Kerndoelen
Basisonderwijs. Ondanks een aantal gemiste kansen,
mag geconstateerd worden dat de herziene kerndoelen
steeds meer uitnodigen om echt werk te maken van
interultureel onderwijs. Publicatie nr. 21
|
|
Interculturele
Notities bij de Nieuwe Kerndoelen
Basisvorming drs. T.F.
van der Geugten 1997 (12 pag.) In opdracht van
de Projectgroep Intercultureel Onderwijs
(ministerie van OCenW), heeft de auteur
kanttekeningen geplaatst bij de Nieuwe Kerndoelen
Basisvorming. In hoeverre voldoen de vijftien
vak-kerndoelen, variërend van verzorging en
economie tot drama en informatiekunde, aan de
huidige eisen van intercultureel onderwijs?
Publicatie nr. 22
|
|
Interculturele
notities bij de nieuwe examenprogramma's vbo/mavo
Drs. T.F.
van der Geugten 1997 Brochure i.o.v. de
Projectgroep Intercultureel Onderwijs (Ministerie
OC&W), waarin de auteur kanttekeningen plaatst
bij de nieuwe examenprogramma's vbo/mavo.
Expliciete aandacht voor de algemene en
beroepsgerichte vakken, vanuit een intercultureel
perspectief. Publicatienr. 23
|
|
Interculturele
leermiddelen in de Tweede Fase, adviezen voor
uitgevers en auteurs
Drs. Ineke Mok 1997 In deze brochure worden
praktische suggesties gegeven voior een
interculturele invulling van het lesmateriaal voor
de diverse vakgebieden in de tweede fase De
belangrijkste uitgangspunten van intercultureel
onderwijs worden besproken, alsmede aandachtspunten
die als leidraad kunnen dienen bij het schrijven en
tussentijds beoordelen van concepten. Voorbeelden
uit recente schoolboeken en relevante bronnen
illustreren de mogelijkheden. Publicatienr. 24
|
|
top
of page
|